Aktualności

ZST w Ustroniu  z wizytą w Portugalii - na plaży

ZST w Ustroniu z wizytą w Portugalii

02.11.2023

Tego rodzaju wycieczka była zorganizowana po raz pierwszy w historii ZST- tygodniowy pobyt w Portugalii, którego główną atrakcją miał być mecz Ligi Mistrzów. Podczas wyjazdu wszystko "kręciło się" wokół wielkiego footbalu. Mieszkaliśmy u ludzi zawodowo związanych z klubem Benfica Lizbona, dzięki którym mogliśmy zobaczyć i dowiedzieć się znacznie więcej niż przeciętny kibic piłki nożnej. Korzystaliśmy z ich gościnności, nocując w znakomitych warunkach i jedząc przepyszne posiłki. Transport w obrębie tzw. "Wielkiej Lizbony" nie stanowił problemu, gdyż organizatorzy przewozili naszą grupę busami w zależności od potrzeb i miejsca docelowego. Organizatorami pobytu byli państwo Aneta i Bartosz Kubica. W wycieczce wzięło udział 20-stu uczniów ZST.

Opiekunami byli: Mateusz Żebrowski oraz Wojciech Nawrocki.

Przybyliśmy, zobaczyliśmy…. zaliczyliśmy:

1. Mecz ligi portugalskiej Olivais e Moscavide vs Sporting Lizbona (1:3)
  2. Mecz młodzieżowej Ligi Mistrzów Benfica Lizbona vs Real Sociedad (2:1)
  3. Mecz Ligi Mistrzów Benfica Lizbona vs Real Sociedad (0:1)
  4. Stadion Benfica Lizbona – Estádio da Luz
  10. Najdalej na zachód wysunięty punkt Europy – Cabo da Roca
  11. Podobno najpiękniejszą plażę w Portugalii – Praia da Ursa
  12. Plażę Praia da Fonte da Telha

Z Ustronia do Lizbony jest 3400 km w linii prostej. Część naszej grupy wylatywała z lotniska Warszawa - Modlin, druga część z lotniska  Kraków - Balice. Spotkaliśmy się w Lizbonie. Zaraz po wylądowaniu, przewieziono nas ma mecz Olivais e Moscavide vs Sporting Lizbona. Niesamowita była atmosfera na stadionie. Widać, że dla ludzi z przedmieść footbal to odskocznia od trudów dnia codziennego. Miejscowi niezwykle żywiołowo kibicowali swojej drużynie. Pomimo tego, że pomiędzy drużynami była różnica aż 4 lig, to nie było widać znaczącej różnicy w poziomie gry.

Drugiego dnia skupiliśmy się na zwiedzaniu najstarszej dzielnicy Lizbony – Alfamy. Jest ona niezwykle urokliwa. Plątanina wąskich uliczek, niekiedy bardzo stromych. Od razu w oczy rzucała się bardzo specyficzna sieć tramwajowa. Zabytkowe pojazdy, mkną po Alfamie w górę i w dół, jakby zaprzeczając prawom fizyki. Przeszliśmy do handlowych dzielnic Baixa oraz Chiado, mających zupełnie odmienny charakter niż Alfama. Godzinę postaliśmy w kolejce do zabytkowej windy św. Justa. Widok z góry na miasto wynagrodził nam długie czekanie. Zdecydowaliśmy się na nocną przejażdżkę żółtym tramwajem po Alfamie. Warto było, choć mieliśmy niemałe problemy z” upchnięciem” naszej grupy do niewielkiego wagonika.

Ranek przywitał nas piękną pogodą. Zupełnie inaczej prezentowała się Portugalia w słońcu. Plaża położona niedaleko naszego pensjonatu, przypominała bałtyckie klimaty. Długa na kilkanaście kilometrów, szeroka, piaszczysta. Za to ocean budził respekt. Nie był specjalnie wzburzony, fale miały 2-3 metry wysokości. Od razu znaleźli się chętni do kąpieli. Woda również była "bałtycka", miała jakieś 18-19o C. Pobyt na plaży urozmaiciliśmy sobie spacerem brzegiem oceanu oraz meczem piłki plażowej. W drugiej części dnia, zdecydowaliśmy się podjechać pod pomnik Chrystusa Zbawiciela. Sam pomnik jest wzorowany na Chrystusie z Rio de Janeiro, ma 110 metrów wysokości. Spod pomnika rozciąga się niezły widok na drugą wizytówkę Lizbony: Most 25 Kwietnia. Most łączy brzegi Tagu, tuż przy jego ujściu do oceanu. Liczy sobie 2,5 km długości, a swoją konstrukcją przypomina Golden Gate w San Francisco. Podjechaliśmy do przystani promowej, skąd niecodziennym środkiem komunikacji miejskiej-promem- przepłynęliśmy do zabytkowej dzielnicy Lizbony - Belem. Dzielnica Belem to przede wszystkim muzea i zabytki. Nas interesowały przede wszystkim: Pomnik odkrywców, wieża Belem oraz klasztor Hieronimitów. Nie obyło się też bez degustacji lokalnych specjałów - ciasteczek Pastéis de Belém.

Kolejny dzień to wyłącznie piłkarskie atrakcje. Po wielu perypetiach, związanych z fatalną pogodą, obejrzeliśmy mecz młodzieżowej Ligi Mistrzów, a późnym wieczorem zasiedliśmy na trybunach Estadio da luz, by podziwiać  mecz Ligi Mistrzów : Benfica- Real Sociedad.To wielki spektakl- muzyka, efekty świetlne, odśpiewanie hymnu Benfiki oraz hymnu Ligi Mistrzów i pierwszy gwizdek- naprawdę robiło wrażenie. Cóż! Gospodarze nie mieli tego wieczoru "dnia" i grali poniżej oczekiwań kibiców. Mecz rozgrywali w głębokiej defensywie, w większości na swojej połowie. Z dobrej strony zaprezentował się Real Sociedad. Grając dynamicznie i z pomysłem, wygrał spotkanie 1: 0. Ku wielkiemu rozczarowaniu gospodarzy, Benfica praktycznie straciła jakiekolwiek szanse na wyjście z grupy. Pobyt na tego rodzaju imprezie był czymś naprawdę imponującym i bezwarunkowo godnym polecenia. W takim widowisku uczestniczyliśmy po raz pierwszy w życiu. Wrażenia są niezapomniane. Było warto.

Piątego dnia udaliśmy się do Porto. Pobudka o 5 rano. W pięknym Porto przywitała nas ulewa. Gdy dotarliśmy do mostu Ludwika I, byliśmy już kompletnie przemoczeni. Lało, wiało i nie za bardzo było wiadomo, co dalej robić. W przerwie między falami deszczu, próbowaliśmy pochodzić po starówce oraz brzegami rzeki Duero. Zdaniem wielu turystów, a także samych Portugalczyków, Porto to "perła w koronie" i nie ma osoby, której to miasto nie przypadłoby do gustu. Mamy więc powód, aby jeszcze tam wrócić.

Portugalia to nie tylko zabytkowe miasta, czy wielki football. Dla miłośników natury i niesamowitych widoków, ma również wiele do zaoferowania. Przylądek Roca ta najdalej na zachód wysunięty punkt Europy. Wysoki na 140 metrów, opada pionowym klifem do Oceanu Atlantyckiego. Najbliższy ląd stały oddalony jest o 5600 km. Udaliśmy się krawędzią klifu do położonej 1,5 km dalej plaży Praia da Ursa. Szlak wiódł wśród wzgórz porośniętych tylko karłowatą roślinnością, przez co widoki były rozległe. Samo zejście do plaży miało charakter górskiego szlaku, ale bez problemu daliśmy radę. Plaża zasłużenie uchodzi za najpiękniejszą w Portugalii. Ocean był wzburzony, niebo zachmurzone, co tylko dodawało "dramaturgii" otoczeniu.

Czas pożegnać się z Portugalią. Ostatniego dnia pobytu, pogodę mieliśmy zdecydowanie najlepszą. Do południa wylegiwaliśmy się na plaży, po obiedzie spacerowaliśmy po Lizbonie.

Tydzień minął nie wiadomo kiedy. Nikt z nas w Portugalii wcześniej nie był. Każdy wyobrażał sobie ten kraj inaczej. Jedni przez pryzmat footbalu, inni poprzez wielką Lizbonę i jej zabytki, a niektórzy poprzez przyrodę czy krajobrazy. Jakkolwiek by nie patrzeć, ten stosunkowo niewielki kraj ma wiele do zaoferowania zwiedzającym. Dla nas priorytetem była piłka, widzieliśmy trzy mecze na najwyższym poziomie. Wrażenia jakie na nas wywarły, na długo pozostaną w pamięci. Pogoda - jak to nad oceanem, bywała kapryśna. Zwiedziliśmy spory kawałek Portugalii. W imieniu opiekunów dziękujemy grupie za zdyscyplinowanie i fajną atmosferę.

Pełna relacja z wycieczki znajduje się na stronie: https://www.zstustron.edu.pl/index.php/accordion-1/705-portugalia-2023-dzien-1;https://www.facebook.com/people/ZST-Ustro%C5%84/100090414002960/

OBRIGADO!

Wojciech Nawrocki

Szybkie menu

DOKUMENTY ZASTRZEŻONE Starostowie Cieszyńscy Dożynki Gminno-Powiatowe w Simoradzu (Gmina Dębowiec) Herb Powiatu Cieszyńskiego Rozkład jazdy autobusów w powiecie cieszyńskim Ze zbiorów Muzeum Śląska Cieszyńskiego Patronaty Starosty Cieszyńskiego Wsparcie dla Ukrainy w powiecie cieszyńskim Pomoc Społeczna w Powiecie Cieszyńskim "Przeciw Przemocy" projekt Programy dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych w powiecie cieszyńskim Sprawy w Starostwie Kompetencje Wydziałów Opieka okołoporodowa w powiecie cieszyńskim Obsługa osób niepełnosprawnych w Starostwie Powiatowym w Cieszynie Nagrody, wyróżnienia, odznaki Powiatu Cieszyńskiego Inwestycje w powiecie cieszyńskim Internetowa Rezerwacja Terminów w Wydziale Komunikacji Internetowa rezerwacja terminów w Wydziale Geodezji Geoportal E-Usługi Geodezja Powiat Cieszyński E-SESJA transmisje z sesji Dyżury aptek na terenie powiatu cieszyńskiego Rejestracja Pojazdów Stan Kolejki Strategia Rozwoju Elektromobilności w Powiecie Cieszyńskim E-urząd ePUAP Nieruchomości Sprzedaż nieruchomości INSPEKTOR OCHRONY DANYCH INSPEKTOR OCHRONY DANYCH Rzecznik Konsumentów Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta Zarządzanie kryzysowe Biuro Rzeczy Znalezionych Pressroom informacje dla mediów Pomoc Prawna Nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie Ochrona zdrowia Szpital / Pogotowie ratunkowe Promocja zdrowia Turystyka Sport nagrody i wyróżnienia, współzawodnictwo sportowe szkół Kultura Zabytki, wydarzenia kulturalne, dokumenty do pobrania Edukacja Szkoły, rekrutacje, nabory Organizacje pozarządowe ogłoszenia, zestawienie organizacji, linki Projekty UE Realizacja projektów w ramach środków UE Projekt EFS Szkoły zawodowe strona zostanie otwarta w nowej karcie Ostrzeżenia i komunikaty strona zostanie otwarta w nowej karcie Jakość powietrza Mapa monitoringu jakości powietrza

Powiat na mapie

Urząd Miejski w Cieszynie Rynek 1 43-400 Cieszyn
Urząd Miejski w Strumieniu Rynek 4 43-246 Strumień
Urząd Miejski w Skoczowie Rynek 1 43-430 Skoczów
Urząd Miasta Ustroń Rynek 1 43-450 Ustroń
Urząd Miejski w Wiśle Plac Bogumiła Hoffa 3
43-460 Wisła
Urząd Gminy Brenna ul. Wyzwolenia 77 43-438 Brenna
Urząd Gminy w Chybiu ul. Bielska 78 43-520 Chybie
Urząd Gminy Dębowiec ul. Katowicka 6 43-426 Dębowiec
Urząd Gminy Goleszów ul. 1 Maja 5 43-440 Goleszów
Urząd Gminy Hażlach ul. Główna 57 43-419 Hażlach
Urząd Gminy Istebna 43–470 Istebna 1000
Urząd Gminy Zebrzydowice ul. Ks. Antoniego Janusza 6
43-410 Zebrzydowice
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Cieszynie - strona zostanie otwarta w nowej karcie   Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w Cieszynie - strona zostanie otwarta w nowej karcie Powiatowy Urząd pracy w Cieszynie - strona zostanie otwarta w nowej karcie Cieszyńskie Pogotowie Ratunkowe - strona zostanie otwarta w nowej karcie Szpital Śląski - strona zostanie otwarta w nowej karcie Muzeum Śląska Cieszyńskiego - strona zostanie otwarta w nowej karcie  Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie - strona zostanie otwarta w nowej karcie
Pierwszy Certyfikat ISO w Starostwie Powiatowym w Cieszynie Drugi Certyfikat ISO w Starostwie Powiatowym w Cieszynie Facebook - strona zostanie otwarta w nowej karcie YouTube - strona zostanie otwarta w nowej karcie Cieszyńskie Travel- strona zostanie otwarta w nowej karcie PODNIESIENIE JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W POWIECIE CIESZYŃSKIM Wsparcie dla Ukrainy