ul. Bobrecka 29
43-400 Cieszyn
pokój 311
telefon: 33 4777311
e-mail: sr@powiat.cieszyn.pl
GODZINY PRACY BIURA:
PONIEDZIAŁEK 7.30-15.30
WTOREK 7.30-15.30
ŚRODA 7.30-15.30
CZWARTEK 8.00-17.00
PIĄTEK ZAMKNIĘTE
W związku z obostrzeniami wprowadzonymi na czas pandemii zostają wprowadzone ograniczenia w obsłudze klientów.
Zachęcamy do załatwiania spraw telefonicznie, mailowo, pocztą lub za pomocą platformy ePUAP.
Prosimy, aby do biura przychodzić wyłącznie w sprawach pilnych, które wymagają osobistego stawiennictwa. Wewnątrz biura może przebywać tylko jeden interesant (ograniczenie dotyczy także rodzin i bliskich).
Bezpośrednia obsługa interesantów odbywa się z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa.
Obowiązuje nakaz noszenia maseczek ochronnych, dezynfekcji rąk i zachowania dwumetrowego dystansu między osobami.
I. Rzecznik Konsumentów udziela porad i działa wyłącznie na rzecz konsumentów w sprawach konsumenckich, a więc w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą.
Zgodnie z art 221 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Zgodnie z art. 431 k.c. przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową. Przedsiębiorca powinien mieć zarejestrowaną działalność, w zależności od jej formy, w rejestrze CEIDG lub w KRS.
II. Sprawy konsumenckie to w szczególności sprawy dotyczące:
I. Mieszkańcy powiatu cieszyńskiego (konsumenci) mogą bezpłatnie zasięgnąć porady i informacji w sprawach konsumenckich osobiście, telefonicznie, za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach pracy biura.
II. W przypadku wizyty osobistej w biurze nie ma konieczności wcześniejszego umawiania się i nie są prowadzone w tym celu zapisy.
Zgłaszając się po poradę należy dostarczyć wszystkie dokumenty istotne dla sprawy (np. paragon, fakturę, zamówienie, umowę, regulamin, złożone reklamacje, prowadzoną z przedsiębiorcą korespondencję, itp.).
III. Zapytania drogą elektroniczną powinny zawierać:
>> >> Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Cieszynie działa wyłącznie na rzecz mieszkańców powiatu cieszyńskiego.
Osoby mieszkające poza powiatem cieszyńskim powinny zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie.
Dane rzeczników konsumentów na terenie kraju można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/rzecznicy/.
I. W sytuacji, gdy konsument jest zainteresowany bezpośrednią pomocą rzecznika, polegającą na podjęciu interwencji u przedsiębiorcy powinien złożyć wniosek wraz z dokumentacją sprawy.
Wniosek o podjęcie przez Rzecznika Konsumentów interwencji u przedsiębiorcy należy składać wyłącznie na piśmie /można skorzystać ze wzoru dostępnym do pobrania w zakładce Wzory pism/.
Wniosek można wypełnić i złożyć podczas osobistej wizyty w biurze Rzecznika, przesłać drogą pocztową, mailową albo przesłać poprzez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (wymagane jest posiadanie profilu zaufanego EPUAP).
II. Wniosek powinien zawierać:
Forma składania skargi drogą elekrotniczną– informacje techniczne:
III. W przypadku sprawy bankowej lub ubezpieczeniowej należy dołączyć odpowiednie upoważnienie (wzór do pobrania z zakładki Wzory pism)
IV. Rzecznik może uzależnić rozpatrzenie wniosku od uzupełnienia przez konsumenta wniosku o konieczne dokumenty lub informacje.
>> Wnioski rozpatrywane są bez zbędnej zwłoki, w kolejności wpływu. Przeciętny czas rozpatrzenia wniosku wynosi 30 dni.
>> Występując do przedsiębiorcy rzecznik wyznacza 14 dniowy termin na odpowiedź.
>> W przypadku pozostawienia przez przedsiębiorcę pisma rzecznika bez odpowiedzi w wyznaczonym czternastodniowym terminie, przesyłane jest pismo ponaglające z wyznaczeniem dodatkowego siedmiodniowego terminu na odpowiedź. W przypadku dalszej bezczynności przedsiębiorcy, rzecznik kieruje do sądu wniosek o jego ukaranie karą grzywny nie mniejszą niż 2 000 złotych.
>> W razie nierozstrzygnięcia sporu w sposób polubowny konsument ma prawo skierować sprawę na drogę sądową przed sądem powszechnym bądź przed sądem polubownym (po wyrażeniu zgody przez obydwie strony na taką formę rozstrzygnięcia sporu).
Przetwarzanie danych osobowych Klauzula informacyjna – Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Przetwarzanie danych osobowych- Klauzula informacyjna
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) informuję, że:
1. Stronie prowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów: uokik.gov.pl/koronawirus
2. Stronie z poradami przygotowanej przez Stowarzyszenie Aquila: PYTANIA-I-ODPOWIEDZI.pdf
3. Stronie prowadzonej przez Europejskie Centrum Konsumenckie: https://konsument.gov.pl/aktualnosci/koronawirus-a-prawa-konsumenta/